Resultaten
 
Je geeft je mening niet voor niets! Hier lees je over de kwaliteitsverbeteringen die mede tot stand zijn gekomen met input van het HTM-panel.
 

Nachtbuzz-kaart ook te koop via de HTM Ticket App
oktober 2017

Nachtbuzz-reizigers kunnen nu gemakkelijk en snel een HTM Nachtbuzz-kaart kopen via de HTM Ticket App op de telefoon voor € 4,50. Je kunt betalen met iDeal of creditcard. Alleen te koop op de dag van reizen met de Nachtbuzz (vrijdag en zaterdag).


Extra vasthoudmogelijkheden nieuwe stadstram
oktober 2017

HTM is gestart met het inbouwen van extra vasthoudmogelijkheden in de nieuwe stadstrams. Op vier plekken in de trams wordt tegenover de deuren een extra stang aan het plafond gemaakt. Ook komen er extra stangen naast de deuren. Samen met de vernieuwde en extra vasthoudlussen komen we tegemoet aan een veelgehoorde wens van onze reizigers voor meer vasthoudmogelijkheden. We verwachten deze voor het eind van dit jaar in alle 60 trams aan te brengen.


HTM Servicepunt nu ook in Delft
oktober 2017

Sinds 2 oktober is er een HTM Servicepunt in de hal van het NS-station Delft. Reizigers kunnen in het Servicepunt terecht voor onder andere informatie over de trams en bussen, het kopen van vervoerbewijzen en service rondom de OV-chipkaart. De openingstijden zijn maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur.


HTM Servicepunt Zoetermeer en Den Haag Centraal verbouwd
juli 2017

Het HTM Servicepunt in Zoetermeer is na een langdurige verbouwing weer open. Er zijn nu twee balies om reizigers snel te helpen. Ook op station Den Haag Centraal beschikt HTM nu over twee balies. Ook is de winkelindeling gewijzigd.


HTM Ticket-app
juli 2017

Vanaf nu kan iedereen ook digitaal via hun smartphone een HTM vervoerbewijs kopen. Dit is ook handig voor reizigers die geen contant geld op zak hebben. In de HTM Ticket-app betaal je via credit card of IDEAL. De app is gratis te downloaden in de Google Play of Apple store.


De nieuwe tram nu ook op de route van tram 15
juli 2017

Sinds 3 april rijdt de nieuwe tram op de route van tram 15. De nieuwe tram rijdt ook op de route van tram 2, 9, 11 en 17. Zowel de nieuwe trams als de RandstadRail-trams hebben een gelijkvloerse instap. Zeven van de twaalf HTM-tramlijnen zijn nu gelijkvloers.


Vasthoudmogelijkheden in de nieuwe tram
juli 2017

Een veel genoemde wens van onze reizigers is meer vasthoudmogelijkheden in de tram. Het plaatsen van een vasthoudstang is makkelijker gezegd dan gedaan. Momenteel is HTM in gesprek met de fabrikant over de productie van de vasthoudmogelijkheden. Pas daarna kan HTM het plaatsen ervan in de 60 nieuwe trams gaan inplannen. Het inbouwen kan alleen op tijdstippen dat de trams niet nodig zijn om de dienstregeling te rijden. Er gaat dus wat tijd overheen voordat de nieuwe vasthoudmogelijkheden zichtbaar zijn voor de reizigers.


Servicepunt Zoetermeer verbouwd
maart 2017

Met ingang van maandag 20 maart is het HTM Servicepunt Zoetermeer Centrum-West voor ongeveer twee maanden gesloten. Het Servicepunt wordt verbouwd naar een grotere ruimte met twee balies en een moderne, ruime inrichting. In het nieuwe Servicepunt kunnen we onze reizigers straks nog beter van dienst zijn. Er zijn straks twee balies aanwezig om reizigers snel te helpen. Ook kun je straks eenvoudig je OV-chipkaart opladen en folders meenemen. Tijdens de verbouwing zijn er regelmatig HTM-medewerkers op halte Centrum-West aanwezig om reizigers te helpen. Het dichtstbijzijnde Servicepunt is op Den Haag Centraal.


Lay-out informatieschermen bus en nieuwe tram aangepast
maart 2017

De informatieschermen in de bus zijn aangepast. Niet alleen zijn ze voorzien van een verbeterde lay-out, ook kunnen reizigers nu de actuele aankomsttijden zien. De uitrol in de nieuwe trams vindt nu plaats. In de toekomst krijgen ook de schermen in de rood-beige trams deze lay-out en gaat HTM alle voertuigen ook voorzien van actuele overstapinformatie.


Onderhoud roltrappen en liften
maart 2017

HTM beheert liften en roltrappen op halten die het eigendom zijn van gemeenten of de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Momenteel is HTM bezig met het laten uitvoeren van groot onderhoud zoals bij de roltrappen aan de kant van de Rijnstraat richting tramperrons A en B op Den Haag Centraal. Bij het groot onderhoud wordt 'alles wat draait' geïnspecteerd en zo nodig vervangen. Van bouten en moeren tot aan grote tandwielen. Reizigers kunnen aan de kant van het Anna van Buerenplein gebruik maken van de opgaande roltrap.


Modernisering lift halte Leidschenveen
maart 2017

De hydraulische lift op de halte Leidschenveen wordt gemoderniseerd. De werkzaamheden vinden plaats van 3 tot en met 7 april 2017. Halte Leidschenveen is een zogeheten eilandhalte met één liftvoorziening om beide perrons te bereiken. Er zijn geen andere voorzieningen - zoals een hellingbaan - aanwezig voor mensen met een rolstoel of rollator om bij een storing van de lift de halte te kunnen betreden. Met de modernisering hoopt HTM dat het aantal storingen aan de lift sterk vermindert. Tijdens de werkzaamheden is de lift wel even buiten werking. Reizigers worden hierover vooraf op de hoogte gesteld via borden bij en op de perrons en de gebruikelijke informatiekanalen van HTM.


HTM WiFispots op de halte
maart 2017

In februari is HTM gestart met het aanbieden van gratis WiFi op de 44 meest drukbezochte halten. Op de halten Hobbemaplein, Hollands Spoor en Oosterheem kunnen reizigers als eerste gebruik maken van deze nieuwe dienst. De komende maanden komen er steeds weer nieuwe WiFispots bij. HTM biedt reizigers deze gratis service om het reizen nog prettiger te maken en de beschikbaarheid van actuele reisinformatie vergroten. Een overzicht van de te realiseren WiFispots kun je hier bekijken.


Andere opstelling OV-chipkaartlezers in de nieuwe tram
maart 2017

De kaartlezers in de nieuwe tram worden de komende weken een kwartslag gedraaid. Uit een proef is gebleken dat reizigers hierdoor makkelijker kunnen in- en uitchecken waardoor men sneller kan in- en uitstappen. Hierdoor hoeven de trams minder lang stil te staan op de halte waardoor HTM nog beter op tijd kan rijden.


Nieuwe optie Ritbeoordelingsformulier: wagennummer en instaptijd
maart 2017

In de Ritbeoordelingsvragenlijst wordt het weer mogelijk om het wagennummer en precieze instaptijd in te vullen. HTM ontvangt wekelijks een overzicht met alle opmerkingen die in de vragenlijst door de panelleden zijn achtergelaten. Door hier ook het wagennummer en instaptijd aan toe te voegen, kan HTM - in combinatie met lijnnummer en richting - nog beter aan de slag met de feedback van panelleden. Een wagennummer bestaat uit vier cijfers en is te vinden op de buitenkant van het voertuig. Ook komt het nummer binnen in de tram en bus een aantal keer terug.


Kinder Dagkaart
juni 2016

Reizigers gaven aan een specifiek reisproduct voor kinderen te missen. Kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis. Kinderen van 4 tot en met 11 jaar krijgen 34% korting bij reizen op saldo op een persoonlijke OV-chipkaart. Met ingang van 2016 is hier de Kinder Dagkaart bij gekomen. De kaart is voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar en kost € 1,50 per kind tot 1 juli 2016 (daarna € 2,50). Met de Kinder Dagkaart kun je de hele dag onbeperkt reizen met de trams van HTM en de bussen van HTMbuzz. Hij is te koop als los kaartje bij alle HTM Servicepunten en bij de VVV in Den Haag of als reisproduct op de persoonlijke OV-chipkaart van je kind bij een gele oplaad- en ophaalautomaat.


Iets verloren in tram of bus? Bellen hoeft niet meer.
juni 2016

Bij HTM worden gemiddeld 6.000 voorwerpen per jaar gevonden, wat neerkomt op ongeveer 115 voorwerpen per week. Op dit moment wordt slechts bij 10% de rechtmatige eigenaar gevonden. HTM wil graag meer voorwerpen terugbezorgen bij de eigenaar en heeft het proces versimpeld. Voorheen moest de reiziger telefonisch contact opnemen met HTM en langs komen om het voorwerp op te halen. Nu hoeft dat niet meer. HTM biedt reizigers een snellere en makkelijkere manier om hun spullen terug te vinden. In drie eenvoudige stappen kunnen reizigers online hun verloren voorwerp zoeken. Na een match wordt het voorwerp thuisbezorgd. De verwachting is dat HTM op deze manier drie keer zoveel voorwerpen kan terug bezorgen.
In de afgelopen maanden zijn weer veel tassen, brillen en knuffels van onze kleinste reizigers gevonden. Maar ook bijzondere vondsten, zoals een fiets. Mis je nog iets? Kijk op www.htm.nl/klantenservice/gevonden-voorwerpen.


Nieuwe tram op route tram 2, 11 en 17
juni 2016

De nieuwe trams rijden al volledig op de route van tram 2 en tram 11. Meest recent is hier de route van tram 17 bij gekomen. Voor zowel tram 16 als tram 17 betekent de komst van de nieuwe tram een verandering. Tram 17 gaat met nieuwe trams rijden, tram 16 blijft met rood/beige trams rijden. De route van beide tramlijnen is hier op aangepast. Tram 16 rijdt van Wateringen via het centrum naar het eindpunt Statenkwartier, tram 17 rijdt van Wateringen via halte Centraal Station naar eindpunt Korte Voorhout.
Reizigers zijn positief over het gemak van in- en uitstappen, de netheid van de tram en de digitale schermen. Ook ervaren zij de nieuwe trams als comfortabel en soepel rijdend.
Verbeterpunten die naar voren kwamen zijn de OV-chipkaartlezers, vasthoudmogelijkheden en de zitplaatsen.
De nieuwe tram is ingericht om ook mensen in een rolstoel, scootmobiel of met een buggy makkelijk te laten in- en uitstappen. Om dat mogelijk te maken zijn er meer open ruimten in de nieuwe tram. De nieuwe tram heeft net zoveel zitplaatsen als de rood-beige tram.
HTM gaat de komende tijd verder met het introduceren van de nieuwe tram. De ervaringen van reizigers worden op de voet gevolgd. HTM zal niet alle wensen kunnen inwilligen, maar wel verbeteringen kunnen doorvoeren waar dat mogelijk is.


HTM App verbeterd
juni 2016

Met de HTM App vind je gemakkelijk actuele vertrektijden, OV-chipkaartoplaadpunten of een volledig overzicht van alle lijnen en halten. Ook actuele vertragingen en omleidingen zijn makkelijk te vinden zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Sinds kort is een nieuwe en verbeterde versie beschikbaar met onder andere:
  • actuele vertrektijden in de reisplanner
  • geplande werkzaamheden en omleidingen
  • een nieuw beginscherm
  • een overzicht met meest gestelde vragen
  • diverse verbeteringen in tekst en beeld
  • feedback-mogelijkheid
  • algehele performance-verbetering.
Download de HTM App.


Tourist Day Ticket, het vervoerbewijs voor heel Zuid-Holland
juni 2016

Zuid-Holland beschikt over uitstekend openbaar vervoer. Den Haag en Rotterdam hebben een goed OV-netwerk. De bus, tram, metro en waterbus brengen je vaak, snel en comfortabel naar de verschillende hotspots. Met het Tourist Day Ticket koop je voor € 13,50 een vervoerbewijs voor 1 dag, waarmee je kan reizen in Zuid-Holland. Hij is te koop als los kaartje bij alle HTM Servicepunten en bij de VVV.


Meertaligheid htm.nl

HTM wil ook de internationale reiziger beter van dienst zijn. Sinds kort is daarom de informatie over reizen met HTM op de website naast het Nederlands ook in het Duits en Engels te raadplegen. Daarnaast wordt op andere plekken de meertalige informatie uitgebreid. Zoals in foldermateriaal en op losse vervoerbewijzen.


Het HTM Contactcentrum langer bereikbaar
juni 2016

Recentelijk is de bereikbaarheid van het HTM Contactcentrum verbeterd. HTM is nu elke dag én in het weekend bereikbaar. De medewerkers van het Contactcentrum staan nu 7 dagen in de week voor je klaar tot 22.00 uur.
Heb je een vraag, opmerking of klacht? HTM helpt je graag via Facebook of Twitter. Bellen kan natuurlijk ook via 0900-4864636.


HTM Dagkaart nu ook verkrijgbaar op alle trams
juni 2016

Met een Dagkaart kun je voor € 6,50 de hele dag onbeperkt reizen met de trams van HTM en de bussen van HTMbuzz. Ideaal voor een dagje uit en als je meerdere bestemmingen hebt in Den Haag, Zoetermeer en Delft. De verkrijgbaarheid van dit vervoerbewijs is sinds kort verbeterd. Naast onze reguliere voorverkooppunten kan je het kaartje nu ook onderweg aanschaffen in alle trams van HTM.


Bedankt!


Nieuwe tram beoordeeld met een ruime zeven
januari 2016

Eind november 2015 nodigden we je uit voor een onderzoek over de nieuwe tram die sinds die maand reed op de route van tram 2.
Uit dat onderzoek bleek dat de reizigers tevreden zijn over de nieuwe tram. Gemiddeld gaf het HTM-panel een 7,3. De panelleden zijn positief over het gemak van in- en uitstappen, de netheid van de tram, het (stille) geluid en de digitale schermen. Ook ervaren zij de nieuwe trams als comfortabel, soepel rijdend en modern.

Verbeterpunten die naar voren kwamen zijn de OV-Chipkaartlezers, vasthoudmogelijkheden en de zitplaatsen. HTM heeft al een aantal van die punten verbeterd. Zo is bijvoorbeeld het geluid van de piepjes bij het in- en uitchecken op de kaartlezers harder gezet. Ook zijn de teksten over de ritprijs en het resterende saldo op de OV-chipkaart nu beter leesbaar op de kaartlezers.

De nieuwe tram is ingericht om ook mensen in een rolstoel, scootmobiel of met een buggy makkelijk te laten in- en uitstappen. Om dat mogelijk te maken zijn er meer open ruimten in de nieuwe tram. Het gevolg is dat er op deze plekken geen stangen zijn gemaakt om je vast te houden. Hier is gekozen voor hanglussen aan het plafond om je vast te houden.

De nieuwe tram is bedoeld om (een deel van) de huidige rood-beige trams te vervangen. De nieuwe tram heeft net zoveel zitplaatsen als de rood-beige tram. Echter de RandstadRail-trams beschikken over meer zitplaatsen dan de nieuwe trams, waardoor de reizigers op tram 2 minder zitplaatsen hebben dan ze gewend waren.

HTM gaat de komende tijd verder met het introduceren van de nieuwe tram. De ervaringen van zowel reizigers als trambestuurders worden op de voet gevolgd. HTM zal niet alle wensen kunnen inwilligen, maar wel verbeteringen kunnen doorvoeren waar dat mogelijk is. Zo is HTM nu aan het onderzoeken of de klimaatbeheersing verder kan worden verbeterd.


Nieuwe tram op route tram 2
oktober 2015

Vanaf maandag 2 november 2015 zijn reizigers welkom in de nieuwe tram. De RandstadRail-trams en de nieuwe tram gaan afwisselend rijden op de route van tram 2. De komende periode gaan er steeds meer nieuwe trams rijden op tram 2.

De nieuwe tram is door de brede deuren en gelijkvloerse instap toegankelijk voor iedereen. Bij de eerste en laatste dubbele deur is ruimte gemaakt voor buggy's, rollators en koffers. Reizigers in een rolstoel kunnen gemakkelijk naar binnen bij de middelste deuren. In de nieuwe tram hangen zes informatieschermen. Op deze schermen staan de route, de halten en de eindbestemming vermeld. Via deze schermen word je ook geïnformeerd over eventuele omleidingen en andere wijzigingen.
De nieuwe trams zijn uitgerust met moderne kaartlezers om in- en uit te checken en deze geven overzichtelijk informatie. Heb je geen OV-chipkaart? Dan kan je bij de kaartautomaat in het voertuig een kaartje kopen. Je kunt zelfs meerdere kaartjes tegelijk kopen. Je betaalt met muntgeld, pinpas of creditcard.
Net als bij de RandstadRail-tram zit de trambestuurder in een eigen cabine. Zo kan die zich volledig richten op het veilig en op tijd rijden.

HTM is erg benieuwd of je tevreden bent over de nieuwe tram. Binnenkort kan je daarom meedoen aan een onderzoek over de nieuwe tram. Daarover later meer... Voor nu wensen we je een prettige reis met de nieuwe tram.

Testritten op route tram 11
Sinds 26 oktober is de nieuwe tram ook te zien op de route van tram 11. Na een uitgebreid testprogramma in de nachtelijke uren, rijdt HTM nu ook testritten met de nieuwe tram overdag op de route van tram 11. Daarmee kan HTM de prestatie van de nieuwe tram beoordelen, en waar mogelijk nog zaken aanpassen aan bijvoorbeeld rails of halten. Ook worden de trambestuurders opgeleid om met de nieuwe tram te rijden.

De testritten vinden overdag plaats. Je kunt nog niet instappen. De nieuwe tram rijdt tussen de dienstregeling van de rood-beige tram door.


Een geslaagde oefening
augustus 2015

Op dinsdag 28 juli 2015 hebben leden van het HTM-panel deelgenomen aan de ontruimingsoefening van de nieuwe stadstram van HTM.
Voordat HTM de nieuwe stadstram in gebruik neemt, is het belangrijk om de nieuwe tram aan een uitgebreid testprogramma te onderwerpen. Zo is op 22 juni gestart met het testen van de nieuwe stadstram op de route van tram 2, en deels op de routes van 3, 4 en 6. HTM noemt dat "proefbedrijf". Daarmee kan HTM de prestatie van de nieuwe tram beoordelen, en waar mogelijk nog zaken aanpassen aan bijvoorbeeld rails of halten. Het proefbedrijf duurt zolang als nodig is, want veiligheid en betrouwbaarheid zijn van groot belang. Tegelijkertijd gebruikt HTM deze periode om trambestuurders, oefenmeesters en instructeurs op te leiden.

Een belangrijk onderdeel voordat de nieuwe tram "echt" gaat rijden, vormt de ontruimingsoefening. Het is gelukt om de bijna 200 aanwezigen ruim binnen de limiet van 1 minuut uit het voertuig te laten stappen. De eerste ontruiming duurde 38 seconden, de daaropvolgende 40 seconden en de laatste 50 seconden. Bij de laatste twee ontruimingen waren naast een kinderwagen, ook een rollator en iemand met een vouwfiets betrokken.
Dankzij deze geslaagde ontruimingsoefening is HTM weer een stapje dichterbij het in gebruik nemen van de nieuwe stadstram.


HTM-panelleden praten mee over ontwerp folder voor grote omleiding
juli 2015

De afgelopen jaren is het aantal werkzaamheden in ons vervoergebied toegenomen. Her en der worden verouderde bruggen, kades en kruispunten vervangen en de infrastructuur wordt aangepast voor de nieuwe stadstram. De dienstregeling van onze trams wijzigt dan ook regelmatig. Ook het aantal evenementen in de stad neemt toe en er zijn veel kleine werkzaamheden die gevolgen hebben voor de bus of tram en dus voor onze reizigers. Een voorbeeld hiervan zijn de werkzaamheden rondom Spui/Zieken in het Haagse Centrum, die 20 april zijn gestart en duren tot medio 2016.

Om reizigers te informeren worden verschillende middelen ingezet, waaronder foldermateriaal. HTM wilde graag de reiziger betrekken bij het maken van de folder voor deze grote omleiding. Welke informatie is nu echt relevant om in de folder op te nemen? Daarom werd de conceptfolder, die de basis vormde voor veel andere communicatiemiddelen voorgelegd aan twaalf reizigers en uitgebreid bekeken en besproken.

Half maart 2015 organiseerde HTM groepsgesprekken waarbij twaalf leden van het HTM-panel hun mening gaven over de duidelijkheid, leesbaarheid en begrijpelijkheid van de conceptfolder 'Werkzaamheden Spui/Zieken'. Nadat de folder gedrukt en verspreid was, kwamen vijf van hen nogmaals naar HTM om de definitieve versie te beoordelen en hun ervaringen met elkaar te delen. Deze vaste bus- en tramreizigers hebben jarenlange OV-ervaring, een kritische blik, denken mee met HTM en dragen ideeën aan om de dienstverlening te verbeteren.
Zij kijken er naar met een frisse blik, onbevooroordeeld. Ook brengen ze nieuwe ideeën naar voren en wijzen ons op het gebruik van vaktaal.

Duidelijk en verbeterd resultaat!
De definitieve versie van de folder is veel beter geworden dan de concept versie die zij eerst beoordeeld hebben. De tekst is ingekort, de plattegrondjes per lijn zijn veel duidelijker dan de kluwen lijnen in de conceptversie en de ingewikkelde schema's zijn eruit gehaald. De folder is zo duidelijker, rustiger en beter te begrijpen. De aanbevelingen van de HTM-panelleden zijn erg waardevol en worden ook meegenomen bij het ontwerpen van nieuwe folders in de toekomst.

Reacties van HTM-panelleden op de folder:
  • "Leuk om nog de definitieve folder te zien te krijgen, ziet er inderdaad toch wel duidelijker uit dan het concept, dus ben blij dat we jullie hiermee konden helpen. En ik vond het zelf ook leuk om eens direct mijn input te kunnen geven."
  • "Ik heb de folder mogen bewonderen in de tram. Hij is erg mooi geworden."
  • "De folder had ik via mijn vrouw al in mijn bezit gekregen. Deze is glashelder, er is duidelijk goed gebruik gemaakt van de geleverde input!"
  • "Dit is precies wat een reiziger nodig heeft."

HTM introduceert gratis app
mei 2015

Veel HTM-panelleden zullen blij zijn met de gratis HTM-app.



Snel naar het centrum van Den Haag of naar elders in de Haagse regio? Met deze HTM-applicatie krijg je actuele informatie op het juiste moment. Je vindt gemakkelijk actuele vertrektijden, OV-chipkaart oplaadpunten of een volledig overzicht van alle lijnen en halten. Ook zijn vertragingen en omleidingen makkelijk te vinden zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Met de HTM-app heb je toegang tot:
  • een kaart met haltes bij jou in de buurt
  • een reisplanner
  • een overzicht per lijn, met de vertrektijden van alle lijnen per halte
  • een kaart met de dichtstbijzijnde OV-chipkaart oplaadpunten
  • favorieten: hier kun je jouw locaties (zoals je huisadres of je werkadres) vastleggen.
Je kunt de app downloaden in de Playstore of Appstore via:
Apple
Android




Verbetering reisinformatie
Bij iedere ritbeoordeling vragen wij je welk aspect HTM het eerste zou moeten verbeteren. Een van de meest genoemde verbeterpunten is ‘informatie bij vertragingen’. Ook ‘informatie op de halte’ wordt vaak genoemd als verbeterpunt. Wat doet HTM om dit voor de reizigers te verbeteren?
februari 2015

Verbetering reisinformatiepanelen in de halte
Medio december 2014 zijn de informatiepanelen in de halten vernieuwd. Alle reisinformatie wordt nu op 1 grote plaat weergegeven. Het wegzakken en schuin wegvallen van losse informatiesheets hoort hierbij tot het verleden. In de zomer 2015 gaat HTM werken met magnetische platen. De nieuwste halten zijn hier al mee uitgerust. Tijdelijke wijzigingen en informatie over omleidingen kunnen dan eenvoudig over de bestaande informatie worden ‘geplakt’ en ook weer eenvoudig worden weggehaald.

Vervallen ritten nu ook zichtbaar voor reizigers op de halteborden
Door uiteenlopende oorzaken kan HTM niet altijd de dienstregeling waarmaken. Een of meer ritten vallen dan uit. Voorheen werden die ritten nog wel getoond op de digitale reisinformatieborden op de halte (DRIS-borden). Dit zorgt voor verwarring en onzekerheid bij wachtende reizigers op de halte. Sinds begin februari 2015 worden ritten die vervallen ook automatisch doorgegeven aan de reiziger. Afhankelijk van het type DRIS-bord op de halte verdwijnt deze rit of komt de tekst ‘deze rit is vervallen’ in beeld. Bij grote complexe storingen met veel uitgevallen ritten tegelijk lukt dit nog niet.

Aanpassing effecten van vertragingen in volgende ritten
Soms is een voertuig zodanig vertraagd dat hij niet op tijd kan vertrekken. Dit zorgt ervoor dat de werkelijkheid niet samenloopt met de volgens de dienstregeling geplande vertrektijden en de tijden op de haltevertrekstaten. De werkelijke vertrektijden op de DRIS-borden worden sinds februari 2015 getoond en ook bijgesteld als de vertraging doorwerkt in andere ritten. De getoonde tijden op de DRIS-borden worden in deze vervolg-rit hierop aangepast.

Vervanging slecht functionerende DRIS-borden
Sommige DRIS-borden, zoals die op Centraal Station en in de tramtunnel, geven regelmatig de verkeerde vertrektijd aan en hebben een erg trage update; dan is een voertuig bijvoorbeeld al minuten geleden vertrokken, maar staat hij nog wel op het bord. Dit is voor onze reizigers erg vervelend. De borden worden door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag aangepast. Naar verwachting is dit eind april 2015 gereed.

Voorbereiding HTM App
Er zijn belangrijke vorderingen gemaakt met de ontwikkelingen van een HTM App die reizigers toegang geeft tot actuele reisinformatie, informatie over OV-chipkaart en die helpt bij aankoop van vervoerbewijzen en toegang geeft tot bepaalde diensten. De app wordt op dit moment uitgebreid getest door gebruikers. De app (voor Apple en Android) is nog voor de zomer te verwachten.


Nieuw HTM Servicepunt op station Den Haag Hollands Spoor
september 2014

Op station Den Haag HS is het nieuwe HTM Servicepunt geopend. Hier kan de reiziger terecht met vragen en wordt hij op verzoek ondersteund bij de wand met apparaten. Daar kan men reisproducten ophalen en opladen middels PIN. Ook is er een internetzuil voor o.a. reisinformatie. HTM medewerkers lopen in het Servicepunt rond ter ondersteuning.


Verbeteringen HTM website
september 2014

HTM krijgt sinds de lancering van de nieuwe website veel reacties van klanten binnen, waaronder verschillende verbetersuggesties. Dit heeft er toe geleid dat de homepage is aangepast. De reisplanner is nu prominenter aanwezig en de bezoeker kan zonder doorklikken zien op welke lijnen er iets aan de hand is en op welke lijnen hij zorgeloos kan reizen. Ook kan je nu op de homepage terecht voor het printen van de haltevertrektijden.


Opening OV Servicewinkel op Den Haag Centraal
september 2014


Nieuw tarief voor bellen met HTM
september 2014

Sinds juni 2014 bellen klanten goedkoper met HTM. Een telefoontje naar 0900 486 46 36 kostte voorheen € 0,10 per minuut. Vanaf nu rekent HTM hiervoor het lokale tarief. Dit betekent dat klanten de kosten betalen die hun telefoonmaatschappij rekent voor bellen naar een vast nummer. Bij sommige abonnementen is dit gratis.


Flyer top 15 antwoorden OV-chipkaart
september 2014

Het reizen met de OV-chipkaart is makkelijk. Toch blijkt in de praktijk dat reizigers vaak met dezelfde vragen zitten bij het gebruik van de OV-chipkaart. HTM zet ze met de ANTWOORDEN TOP 15 in deze nieuwe flyer op een rij. De flyer is verkrijgbaar in de OV Servicewinkel op Den Haag Centraal station.


Routeborden in de Haagse tramtunnel
april 2014

Klanten gaven aan informatie te missen op de perrons in de tramtunnel over de routes van de trams die daar rijden. HTM heeft daarom in mei 2014 routeborden opgehangen in de tramtunnel. Op zowel de halten Spui als Grote markt, kan de reiziger nu zien hoe de trams 2, 3, 4 en 6 rijden en welke halten zij onderweg aan doen.


OV-chipkaart opladen op de halte
maart 2014

Veel van onze reizigers geven aan graag hun OV-chipkaart ook op de halte te willen opladen. Daarom staan er sinds 1 april als proef op vier haltes zogenaamde "Buiten AVM's".

Dit zijn apparaten waarmee reizigers 'waarde' kunnen kopen en dit direct op een OV-chipkaart kunnen plaatsen. Waarde kan zijn: saldo of een reisproduct. De reiziger kan het saldo of reisproduct betalen met PIN. Ook kan een reiziger hier saldo of een reisproduct ophalen dat eerder via de HTM webwinkel is gekocht. De AVM's staan op de haltes Centrum, Kurhaus, Grote Markt en Voorweg Laag.


Nieuwe website en webwinkel
maart 2014

HTM heeft een sinds enige tijd nieuwe website. www.htm.nl biedt de bezoeker een reisplanner van deur tot deur, actuele reisinformatie en informatie over uitjes en evenementen in de regio. Ook zijn onze reisproducten nu online verkrijgbaar via de HTM Webwinkel. De nieuwe site is ook klaar voor de toekomst met een grotere bezoekers-capaciteit, links met social media en een nieuwe uitstraling passend bij 2014. HTM krijgt sinds de lancering veel reacties van klanten binnen over de nieuwe site, waaronder verschillende verbetersuggesties. HTM bekijkt momenteel welke van die verbeteringen we door kunnen voeren om zo de gebruiksvriendelijkheid van de website te verhogen.


Nieuwe routebalken in de RandstadRailvoertuigen
Sinds kort zijn de RandstadRailvoertuigen voorzien van nieuwe routebalken met hierop de trajecten van tram 2, 3, 4 en 19. In elk voertuig zijn zes nieuwe overzichten geplakt waarvan er bij binnenkomst altijd één te zien is. De nieuwe routebalken zijn beter leesbaar, ook voor mensen met een beperking. Voor alle andere lijnen, verwijzen we klanten via de routebalken door naar de poster van het hele lijnennet.


P+R Hoornwijck
Naar aanleiding van diverse klantreacties is de reisinformatie op P+R Hoornwijck verbeterd. Zowel op het parkeerterrein als op de halte Laan van 's Gravenmade is de informatie aangepakt. Het gebruik van de parkeerkaart als vervoerbewijs is nu beter uitgelegd. En met nieuwe kaarten is de informatie over de route van tram 15 en het reisadvies naar Den Haag Centrum en Scheveningen duidelijker weergegeven.


Optimalisering HTM-website
In januari 2013 hebben onze klanten veel problemen ondervonden bij het bezoeken van de HTM-website. Dit was ook terug te zien in de klantbeoordelingen van de website die u via het HTM-panel met ons heeft gedeeld.
HTM gaat daarom haar website vernieuwen. Deze nieuwe website is voor eind 2013 operationeel en zal voldoende capaciteit hebben om pieken, zoals bij sneeuw, aan te kunnen. Ook zullen we het gebruiksgemak van de site verbeteren. De HTM-website zal hiermee, ook bij een verhoogde toestroom van bezoekers in de lucht blijven, zodat wij u te allen tijde van de juiste informatie kunnen blijven voorzien.


Engelstalige omroep in bussen en trams
Sinds augustus 2012 wordt in de HTM-voertuigen de halte-omroep ook in het Engels uitgevoerd. Met het bieden van deze Engelstalige omroep helpen we toeristen en expats om makkelijker en comfortabeler gebruik te maken van het HTM-lijnennet. Uit onderzoek blijkt dat een Engelstalige omroep in de voertuigen erg gewaardeerd wordt.
Bewegingsvrijheid voor iedereen met de vernieuwde spelregels van HTM
HTM heeft de afgelopen tijd haar spelregels kritisch tegen het licht gehouden. Ook hebben deelnemers aan het HTM-panel hun mening kunnen geven over de toenmalige huisregels. Hieruit kwam bijvoorbeeld dat 30% van de panelleden destijds de huisregels onduidelijk vond. Er miste ook een pictogram ter voorkoming van geluidsoverlast door iPods en MP3-spelers. Daarnaast gaf men aan dat er onder andere extra aandacht voor het maximaal aantal toegestane buggy's in de bus moest komen. Deze en nog veel meer van de reacties zijn verwerkt in een vernieuwde set HTM-spelregels. De spelregels zijn inhoudelijk niet veel veranderd, wel hebben de spelregels een nieuw jasje gekregen. In bus, tram en RandstadRail hangen voortaan stickers en posters in dezelfde herkenbare stijl. Ook zijn de accenten iets verlegd waardoor de spelregels goed aansluiten bij de specifieke problematiek per voertuigtype.
Meer lezen over de vernieuwde spelregels? Kijk dan eens op htm.nl > spelregels.